Läser du den här bloggen?

tisdag 2 september 2008

Potatis med skal


Varför i hela Hellsinki kokar vissa personer potatis med skal på? Det är relativt förståligt när det är färskpotatis men när det är vanlig jävla potatis så är det ju ren idioti. Det är betydligt lättare att skala rå potatis än kokt potatis. Om jag ska skala en kokt potatis så börjar jag bara tälja på den tills allt skal är borta och då finns det bara en liten pomme-fritt kvar av hela potatisen. Är det verkligen juste mot barnen i Afrika?

Så vad är anledningen till att man vill koka en potatis tillsammans med jord och bekämpningsmedel? Här brukar vanligtvis mitt svar finnas men jag kan inte för alla dollar i Dubai lista ut varför man skulle vilja koka med skalet på för att sen sitta som en treåring och dra bort skalet med fingrarna.
Att använda kniven hjälper ju ingenting, det är samma sak som att nypa skalet mellan två fingrar men för att vara civiliserad så nyper man mellan ett finger och kniven. oohhhh the difference! Som att ta på sig en handske innan man örfilar någon, nog faan får personen lika ont ändå och nog faan är det fortfarande dumt att skala potatis efter kokning.

Sen måste man hitta utrymme att lägga potatisskalet också. Så man får en fin äckelhög med potatisskal vid sidan av sitt kött, sin fisk, sin quorn eller vad faan man nu väljer att äta med potatis. Om man väljer att äta potatis med potatis så blir det ju ännu jobbigare för då blir det skal överallt, på tallriken, vid sidan av tallriken, i potatisskålen, i duschen, i garderoben, i byxfickan och sist men inte minst i magen då man alltid tröttnar och till slut äter kemikalie-skalet.

Det är inte heller så att jag inte kan skala, jag gick faktiskt på ett montessori-dagis (förskola, sorry alla förskolebarn som tar åt sig) och det var där helvetet började. Dom tvingade ett jävla barn att skala sin egen potatis efter den var kokt och sen hade dom mage att säga "Ja han är jätteduktig men han tar lite hjälp med fingrarna när han ska skala potatis".

Jasså kärringjävel? jag hade inte behövt göra det ifall du hade gjort ditt jobb och skalat potatisen innan du slängde in den i vattnet.


Bilden visade sig vara från Linda Rosings-blogg. Ord kan inte beskriva mina känslor för henne nu när jag ser att hon förutom allt annat också kokar potatis med skal på så jag visar mina känslor genom en teckning.






/A

4 kommentarer:

Anonym sa...

De svenskar som är så dumma i huvudet att de kokar sin potatis med skalen på äter dom oftast med skalen på för dom har fått för sig att det är "nyttigt" då skalet tydligen ska innehålla järn och diverse vitaminer. Jag personligen anser bara att det är jordens avskum som försöker rättfärdiga sin fruktansvärda lättja på det sättet. Horor...

Little Thing sa...

the hate is strong with this one.



/A

Anonym sa...

"Om jag ska skala en kokt potatis så börjar jag bara tälja på den tills allt skal är borta och då finns det bara en liten pomme-fritt kvar av hela potatisen."

Haha.. Nu tillhör visserligen jag de svenskar som är dumma i huvudet och äter potatis med skalet på. Inte för att det skulle vara nyttigare utan för att det är enklare... och godare. Jag trodde bara det var pensionärer som skalade sin potatis i dessa dagar.

Little Thing sa...

Är du säker på att du är svensk? är du säker på att du inte är en bäver eller kanske en get?

Jag finner ingen annan anledning till att man skulle gilla skal annars...


/A